Marina Lehmann


Curriculum Vitae

Wissenschaftliche Mitarbeiterin im DFG-Projekt "CHYLSA – Advanced sentiment analysis for understanding affective-aesthetic responses to literary texts: A computational and experimental psychology approach to children’s literature"

2020-2022 Master Digitale Methodik in den Geistes- und Kulturwissenschaften (Digital Humanities), JGU Mainz/Hochschule Mainz

2018-2021 Master Buchwissenschaft, JGU Mainz

2014-2018 Bachelor Internationale Literaturen, Anglistik/Amerikanistik, Eberhard Karls-Universität Tübingen

Forschungsinteressen

Natural Language Processing, Distant und Close Reading, Sentiment Analysis, automatisierte Textvergleiche, Visualisierung, Leseforschung, Kinder- und Jugendliteratur, quantitative Analyse buchhistorischer Daten


Lehrveranstaltungen

Seminar


SoSe 2024


Publikationen

Research Profile

Rebora, S., Lehmann, M., Heumann, A., et al. (2023). Comparing ChatGPT to Human Raters and Sentiment Analysis Tools for German Children’s Literature. In A. Šeļa, F. Jannidis, und I. Romanowska (Hrsg.), Proceedings of the Computational Humanities Research Conference 2023 (Bde. 3558, S. 333-343). CEUR. Author/Publisher URL
Lehmann, M., Heumann, A., Kuijpers, M. M., et al. (2023). The ChildPoeDE Corpus: 1082 German Children’s Poems for Computational and Experimental Studies on Poetry Reception. Journal of Open Humanities Data, 9. DOI
Lehmann, M., Heumann, A., Kuijpers, M. M., et al. (2023). childPoeDE: A corpus of German Children’s Poems for Computational and Experimental Studies - Metadata. DOI
Frouini, I., Jokisch, J. N., Klee, K., et al. (2020). Bounds of humanity : conference proceedings : ICON International Students’ Conference. In M. Lehmann, D. Schmicking, und A. Schulz (Hrsg.), Bounds of humanity : conference proceedings : ICON International Students’ Conference. DOI
Lehmann, M. (2020). A Box for ’Bad Readers’? Bookish Gifts in Subscription Book Boxes. PUBLISHING RESEARCH QUARTERLY, 36(3), 365-377. DOI Author/Publisher URL